LIFESTYLE - czwartek, 26 marca 2015

Poradnik odchudzania

Drogie moje, temat odchudzania i walki z nadprogramowymi kilogramami, niewątpliwie spotyka się z wielkim zainteresowaniem z Waszej strony. Pojawiły się naprawdę różnorodne opinie. Postanowiłam wobec tego nadal kontynuować wątek. Tym razem mam dla Was swoisty poradnik, w którym znajdziecie mam nadzieję mnóstwo pomocnych informacji. Na początek - krótka charakterystyka produktów, z jakimi mamy do czynienia w codziennej diecie. 

Zdjęcie: Źródło
PRODUKTY ZBOŻOWE - są nam niezbędne do zbilansowania codziennej diety. Nie należy ich jednak kojarzyć jedynie z pszennym pieczywem. Jego właśnie powinniśmy unikać, zastępując pełnoziarnistymi produktami - pieczywem razowym, makaronem razowym, kaszą, brązowym ryżem i płatkami owsianymi. Są one nie tylko źródłem węglowodanów ale także dostarczają witamin, minerałów i błonnika.

WARZYWA I OWOCE - to źródło węglowodanów, błonnika, witamin, minerałów i antyoksydantów. Zawarte w nich związki chronią nasz organizm przed wolnymi rodnikami. Wiele z nich ma także działanie antynowotworowe. Gwarantuje  piękną skórę. Chroni układ krwionośny i odpornościowy. 

Zdjęcie: Źródło
PRODUKTY MLECZNE I BIAŁKOWE - mięso, nabiał i ryby są źródłem niezbędnego białka, które odpowiada za dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki aminokwasów. Prócz funkcji budulcowej białka biorą udział w syntezie hormonów i enzymów. Pełnią także funkcje transportowe, magazynujące, regulują przebieg procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Mięso z kolei jest dodatkowym źródłem żelaza, witamin z grupy B oraz soli mineralnych. Ryby natomiast dostarczają tej samej ilości białka, co mięso ale są bogatsze w witaminy A i D oraz minerały: wapń, fosfor, jod. Dodatkowo ryby morskie są źródłem kwasów tłuszczowych omega. 

TŁUSZCZ - mimo, że jest źle kojarzony - to odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Tłuszcz pozwala na wchłonięcie witamin A, D, E, K. Warto jednak wiedzieć, po jakie tłuszcze sięgać. Tłuszcze są źródłem kawasów tłuszczowych nasyconych i nienasyconych a to właśnie ich proporcje decydują o tym jaki tłuszcz jest korzystny dla organizmu. Rośliny dostarczają zarówno jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. 

WODA - Nasz organizm w ponad 60 % składa się z wody. Jest ona głównym składnikiem każdej żywej komórki. Woda jest przede wszystkim środowiskiem dla reakcji biochemicznych. Bierze udział w transporcie składników odżywczych i usuwaniu toksyn z organizmu. Wskazane jest spożywanie od 1,5 do 2 litrów wody dziennie. 

10 propozycji na 5 porcji warzyw i owoców

SAŁATKA - jest alternatywą dla spożywanych na co dzień owoców - jabłek czy pomarańczy. Wystarczy połączyć ze sobą owoce, dodając łyżkę soku z cytryny. Tak skomponowana mieszanka ma za zadanie pobudzić kubki smakowe.

KOKTAJL- propozycja na dostarczenie porcji owoców z dodatkową ilością białka. Koktajl na bazie maślanki można zrobić z owoców sezonowych lub mrożonych.

ZAMROŻONY MUS- owoce można zjeść pod postacią sorbetu. Wystarczy jedynie zmiksować ulubione owoce i wstawić do zamrażarki. Po nałożeniu można ponownie wszystko zmiksować.

GALARETKA Z OWOCAMI - jest miłą odmianą. Należy pamiętać o przewadze owoców w deserze.

SOK - Najlepszy jest ten samodzielnie przygotowany przy użyciu sokowirówki i ulubionych owoców. Dzięki czemu można tworzyć oryginalne kompozycje smakowe. 

Zdjęcie: Źródło
Podobnie jak z owoców również z warzyw można przygotować sałatkę, koktajl czy sok. To jednak nie jedyne pomysły na wykorzystanie ich w codziennym menu.

CHIPSY - z warzyw można robić doskonałe chipsy - są one znacznie mniej tuczące od ziemniaczanych czy nawet owocowych. Wystarczy jedynie pokroić cukinię, marchewkę, buraka a nawet pomidora. Oprószyć przyprawami i wysuszyć na chrupiące chipsy. 

ZAKĄSKI - chrupiące warzywa to wspaniały zamiennik chrupiących produktów spożywczych, po które możemy bez obaw sięgać podczas wieczornych seansów filmowych. Świetnie się do tego nadają słupki marchewki, zielonego ogórka, rzodkiewki czy seler naciowy. 

ZUPY - są świetną formą spożywania warzyw. Może być to zupa z wielu warzyw lub krem z dowolnych warzyw ( bez ziemniaków). Należy pamiętać o tym, by nie dodawać makaronu, ryżu, ziemniaków, śmietany czy mąki. 

Zamienniki


A Wy jakimi zasadami kierujecie się podczas diety?

  1. Mi by się przydało przytyć, więc odchudzanie nie jest dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak juz mówiłam - zazdroszczę

      Usuń
  2. Świetne porady. Na pewno z niejednej skorzytam : )

    OdpowiedzUsuń
  3. Żeby schudnąć trzeba dużo wyrzeczeń , ostre ćwiczenia i dieta, nie każdy ma tyle zapału, ale można sobie nieco pomóc w odchudzaniu, wpiszcie sobie w google - xxAlly radzi jak szybko schudnąć

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja aktualnie nie jestem na żadnej diecie, ale staram się odżywiać zdrowo i z umiarem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niby człowiek wszystko wie, ale z wykonaniem gorzej ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przydatna ta tabela zamienników. Spróbuję zamienić kilka rzeczy

    OdpowiedzUsuń
  7. świetne zamienniki, chętnie skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie pozostawione na moim blogu komentarze :)