KULINARIA - wtorek, 12 maja 2015

Wege grill czyli majowa biesiada inaczej...

Drogie moje, na dobre zadomowił się miesiąc maj, który już od pierwszych dni obfituje w okazje do świętowania. Utarło się, że wtedy to rozpoczynamy sezon grillowy. Ot, taka nasza polska tradycja. Wówczas na ruszcie dominują przeróżne rodzaje mięs. Ja jako zagorzała wegetarianka, w dzisiejszym poście udowodnię Wam, że grillowane menu wcale nie musi opierać się tylko i wyłącznie na mięsie. Grill idealnie nadaje się także do przygotowania dań wegetariańskich, które mogą być zarówno dodatkiem jak i właściwym posiłkiem. Do ich przyrządzenia doskonale nadają się nie tylko owoce i warzywa ale także sery, grzyby, pieczywo oraz kotlety sojowe.

EI1C03_Grilled-Vegetables_s4x3.jpg.rend.snigalleryslide.jpeg
Zdjęcie: Źródło
Grillowane pieczywo
Pieczywo posmaruj masłem z dodatkiem aromatycznych ziół: świeżej kolendry, oregano, koperku czy przeciśniętego przez praskę czosnku. Przekąska ta idealnie sprawdza się jako oddzielne danie jak i dodatek do sałatek.

Grillowany ser
Do grillowania na ruszcie nadaje się wiele rodzajów sera. Świetnie smakuje Camembert z dodatkiem żurawiny, feta z pomidorami i ziołami czy tradycyjny oscypek. 

Grillowane warzywa
Warzywa można grillować na wiele sposobów. Najtrudniej jest przygotować je na gołym ruszcie, ponieważ potrzebują wiele uwagi. Ułatwić nam mogą zadanie specjalne tacki czy folia aluminiowa. Przed rozpoczęciem grillowania ważne jest to by, dokładnie warzywa posmarować olejem. W przeciwnym wypadku grozi nam ich przypalenie.

Grillowane owoce
W jaki sposób i jak długo grillować owoce?

Ananas  jest owocem wręcz idealnym na grilla. Zanim jednak wyląduje on na ruszcie należy go obrać ze skóry i wydrążyć twardy środek. Po czym pokroić go w plastry i opiekać na średnim żarze przez ok. 6-10 minut - do momentu aż się zarumieni.

Zdjęcie: Źródło


Grillowany arbuz jest specjałem, który podbija coraz więcej serc. Przed opiekaniem należy owoc pokroić na grubsze kawałki i przyprawić delikatnie kremem balsamicznym a następnie odstawić go na ok. 1 godz. do zamarynowania. Po upływie tego czasu można przystąpić do grillowania na dużym żarze przez 2-3 minut. 

Banany są bardzo delikatnymi owocami, które można grillować dwojako - w skórce lub obrane w folii aluminiowej. Ciekawą propozycją są banany w panierce z wiórków kokosowych. Znakomicie smakują także w połączeniu ze słodkimi dodatkami - miodem, cynamonem, bitą śmietaną i lodami. Można pokusić się również o wlanie do naciętej skórki odrobiny rumu. Ważne jest by bananów nie kłaść na mocnym żarze, bo się szybko karmelizują. Najlepiej jest ustawić je w tylnej części grilla i opiekać przez 20-25 minut. 

Zdjęcie: Źródło

Grillując brzoskwinię należy zdecydować się na świeży owoc, który można przeciąć na pół. Następnie wydrąża się go, usuwając pestkę i posypuje cukrem, cynamonem lub skórką z cytryny. Po czym kładzie się brzoskwinię na ruszcie skórką do dołu na średnim żarze i grilluje pod przykryciem przez 10 minut. Podczas pieczenia nie należy owocu przewracać.

Przygotowując jabłko na grillu można przygotować je na co najmniej dwa sposoby. Pierwszym z nich jest pieczenie owocu w całości. Należy jednak pamiętać by zabezpieczyć je przed bezpośrednim działaniem żaru - umieszczając go w folii aluminiowej lub saszetce  pergaminem. Można również przekroić jabłko na ćwiartki - nie docinając do końca. Dodatkowo doprawić cukrem, cynamonem i sokiem z cytryny. Grillowanie jabłka trwa ok. 40 - 50 minut na średnim żarze do momentu gdy zacznie puszczać soki. 

Zdjęcie: Źródło

Przygotowując na grilla melona nie trzeba obierać go ze skórki a jedynie pokroić na kawałki. Przed wrzuceniem go na ruszt wskazane jest posypanie go brązowym cukrem, przez co nabierze lepszego smaku. Melona piecze się na średnim żarze przez 8 - 10 minut.

Nie mniej smaczne jak grillowane owoce są warzywa. To nie tylko bogactwo smaków ale i różnorodność witamin. 

Jednym z takich warzyw, które idealnie pasuje na grilla jest cukinia. Przed przygotowaniem należy pokroić ją w poprzeczne paski i odpowiednio doprawić. Dodatkowo można wymieszać ją z oliwą extra virgin, solą morską, tymiankiem i czarnym pieprzem a następnie odstawić na kilka minut by nabrało aromatu. Cukinię grilluje się na mocnym żarze przez ok. 4-8 min. i od razu podaję się ją gościom. Należy jednak pamiętać o tym, by warzywa zbyt często nie przewracać ponieważ jest ono bardzo delikatne. Do pieczenia cukinii, podobnie jak i innych warzyw wybiera się ruszty z wąskimi prześwitami.   


Zdjęcie: Źródło

Ziemniaki można z kolei opiekać zarówno w całości jak i w kawałkach. Przygotowując je pierwszą metodą należy owinąć je w folię aluminiową i piec na żarze przez ok. 40 minut, do momentu gdy będą miękkie w środku. Przed grillowaniem w łupinach można ziemniaki podgotować a potem pokroić na połówki, ćwiartki lub plastry. Zyskają one wyjątkowy smak, gdy przyprawione zostaną one oliwą, świeżym majerankiem i młodym czosnkiem. Ziemniaki układa się na obrzeżach rusztu, do momentu by powoli się opiekały przez ok. 10 - 12 min. Idealnie opieczone powinny być zrumienione na zewnątrz i kremowe w środku. 

Zdjęcie: Źródło

Bakłażan to jedno z tych warzyw, które wymaga dłuższego opiekania na ruszcie. W celu przygotowania idealnego bakłażana należy pokroić go na plastry o grubości ok. 0,5 cm a następnie przyprawić oliwą, czosnkiem, rozmarynem i solą morską. Sól ma za zadanie podkreślić smak bakłażana, ale także skrócić czas grillowania. Przy wyborze dużego warzywa na grilla istnieje duże ryzyko, że będzie on gorzki. Przed wrzuceniem bakłażana na ruszt należy przyprawić go solą a następnie odstawić na ok. 30 minut, po czym opłukać w zimnej wodzie.  Warzywo to grilluje się na średnim żarze przez 5 - 8 min. do momentu aż zarumieni się z każdej strony. 

Zdjęcie: Źródło

Kukurydza jest warzywem, które przed grillowaniem wymaga obgotowania go w osolonej wodzie ze szczyptą cukru. Młode kolby należy gotować przez ok. 4-6 minut. Następnie gorącą kukurydzę smaruje się świeżym masłem i przyprawia brązowym cukrem oraz grubo mielonym czarnym pieprzem, po czym układa się ją na ruszcie i powoli opieka na średnim żarze. Proces grillowania powinien trwać od 10 - 15 minut. Na koniec zrumienione kolby kukurydzy posypuje się grubą solą morską. 

Decydując się na grillowanie pieczarek należy wybrać tylko te, które mają małe kapelusze a ich blaszki są jeszcze zamknięte. Można je opiekać w całości lub usunąć z nich nóżki. Przed rozpoczęciem grillowania należy wymieszać pieczarki jedynie z oliwą. Tak przygotowane wrzuca się na ruszt i opieka na mocnym żarze. W momencie gdy się zarumienią, przyprawia się je solą oraz świeżo mielonym pieprzem. Dla uzyskania lepszego smaku można skropić pieczarki kilkoma kroplami soku z cytryny lub octu balsamicznego. Mogą one być dodatkiem do szaszłyków. 

Zdjęcie: Źródło


Grillując czosnek nie należy obierać go przed wrzuceniem na ruszt. Całą główkę umieszcza się na grillu, ale wcześniej delikatnie smaruje oliwą i przyprawia solą morską. Czosnek grilluje się na średnim żarze do momentu by idealnie wypiekł się w środku. Łupinka nie tylko chroni zawartość przed spaleniem ale nadaje również karmelowego smaku. Ugrillowane ząbki są nie tylko soczyste ale też świetnie sprawdzają się w roli masła - dodatku do bagietek i chleba. 

Na grilla nadają się również pomidory, szparagi oraz papryka. Pomidory i paprykę grillujemy od 6-8 minut natomiast szparagi od 8- 10 minut. 

Świetnym dodatkiem do grillowanych potraw są domowe dipy ze świeżych warzyw, owoców i nabiału. Dip jest gęstym, zawiesistym sosem, serwowanym na zimno. Powinien więc być przygotowywany na świeżo - podany zaraz po zrobieniu i schłodzeniu. Serwując dip należy pamiętać o tym, by podać go w osobnym naczyniu, w którym można zanurzyć zarówno grillowane przekąski jak i te świeże. Bazą do przygotowania tego typu sosu zazwyczaj jest gęsty jogurt - naturalny, grecki, śmietana, majonez lub ser twarogowy. By wzbogacić smak dipów można dodać do nich: świeże zioła, czosnek, warzywa, owoce, sok z cytryny, musztardę, miód, ketchup lub starty żółty ser. 

Dipy na grill, czyli jak przygotować małe pyszności?

Warzywa świetnie wypadają w połączeniu z aromatycznymi dipami, przygotowanymi na bazie jogurtu naturalnego z sokiem z cytryny lub z miąższu awokado. Podaje się je z dodatkiem warzyw pokrojonych w apetyczne paski.  Z kolei gorące i chrupiące ziemniaki idealnie komponują się z dipem z twarożku i jogurtu oraz rukoli, szczypiorku i pietruszki. Jest to idealna propozycja dla prawdziwych smakoszy.

Mam nadzieję, że ten post zmieni Wasz dotychczasowy pogląd na grillowanie. Sięgniecie po nowe produkty, przygotujecie smaczne potrawy i zachwycicie swoich bliskich świeżym poglądem na jedzenie. 

SMACZNEGO!

  1. Ale smaczności :)


    Kochana mam prośbę... Czy mogłabyś poklikać u mnie w linki w najnowszym poście z Dresslink ? Byłabym ogromnie wdzięczna ! :) Z góry dziękuję ! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Genialne! Ja wege od 13 lat, także tematy grillowe tego typu bardzo mi są bliskie :) :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie poznam Twoje przepisy wege :) Nie tylko na grilla :)

      Usuń

Dziękuję za wszystkie pozostawione na moim blogu komentarze :)