sobota, 14 listopada 2015

Zdrowe odżywianie nie musi być nudne - Kuchnia FIT Konrada Gacy

Drogie moje, dziś po raz kolejny przychodzę do Was z postem o zdrowym  żywieniu. Od momentu, gdy wprowadziłam pierwsze zmiany w swoim jadłospisie, staram się być na bieżąco. Śledzę więc wszelkie publikacje na ten temat. Takim właśnie sposobem wpadła mi w ręce książka autorstwa Konrada Gacy - Kuchnia Fit, która jest zbiorem propozycji na pyszne i zdrowe dania. Wiele z Was pewnie przynajmniej w teorii zna powiedzenie: " śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem a kolację oddaj wrogowi." W praktyce wygląda to niestety inaczej. Sama do niedawna byłam tego świetnym przykładem. Śniadania traktowałam po macoszemu. Rano robiłam wszystko by tylko go nie zjeść. Wielkim świętem było gdy zjadłam choćby kęs. Jak się możecie domyślić konsekwencje były opłakane. Zanim jeszcze na dobre zdążyłam rozpocząć dzień, już zastanawiałam się co tu zjeść, bo żołądek dopominał się o swoje.

Kuchnia Fit Konrad Gaca
Zdjęcie: Źródło

Teraz zaczęłam doceniać dobroczynny wpływ śniadań nie tylko na moje samopoczucie ale również na przebieg całego mojego dnia. Nauczyłam się, że rano mogę pozwolić sobie znacznie więcej, bo i tak przez te kilkanaście godzin zdołam to wszystko spalić. Teraz komponując menu, przywiązuję dużą wagę do tego, co jem. Wiem bowiem, że jesteśmy tym, co jemy a popełniane błędy żywieniowe mogą tylko negatywnie odbić się na naszej kondycji i zdrowiu. Pozostając nadal w temacie pierwszego posiłku, jakim jest śniadanie warto wspomnieć iż tak naprawdę jest wiele powodów, które przemawiają na jego korzyść. Jednym z nich z pewnością jest to, że osoby regularnie jedzące je, są mniej narażone na otyłość i nadwagę.


książka kucharska
Zdjęcie: Źródło

-----ŚNIADANIE-----

Na początek zatem wybrałam dla Was kilka śniadaniowych przepisów, jakie możecie znaleźć w książce. Są one pyszne, proste, sycące i przede wszystkim zdrowe. Znajdziecie tu propozycje dla amatorów śniadań na słodko i na słono. To, co wybierzecie - zależy od Was. 

KASZA JAGLANA Z TRUSKAWKAMI

Zdjęcie i przepis pochodzi z książki K. Gacy - Kuchnia Fit. 

Składniki:

Kasza jaglana 20 g
truskawki 50 g
mleko 2%, 250 ml
naturalne kakao, 10 g

Wykonanie:

Kaszę przelewamy wrzątkiem, żeby straciła gorycz. Wsypujemy do garnka i zalewamy wodą. Doprowadzamy do wrzenia, po czym zmniejszamy ogień i gotujemy przez około 20 minut. Truskawki miksujemy na mus. Łączymy kaszę z musem truskawkowym i podajemy ze szklanką mleka z kakao. 

JAJA FASZEROWANE OGÓRKIEM, RZODKIEWKĄ I KOPERKIEM

Zdjęcie i przepis pochodzi z książki K. Gacy - Kuchnia Fit.

Składniki:

jajka, 2 sztuki
ogórek, 20 g
rzodkiewka, 1 szt.
jogurt naturalny, 2 łyżki
pieprz, koperek do smaku

Wykonanie: 

Jajka gotujemy na twardo, przekrajamy na połówki i wyjmujemy żółtka. Rzodkiewkę i ogórek kroimy w drobną kostkę, mieszamy z żółtkiem, jogurtem, poszatkowanym koperkiem i pieprzem. Tak przygotowanym farszem wypełniamy białka. 

-----OBIAD-----

Mniej więcej w połowie dnia po raz kolejny pojawia się uczucie głodu . Wówczas dobrze było by sięgnąć po uprzednio przygotowany obiad. Powinnyśmy taki ze sobą zabrać, o ile nie dane jest nam zasiąść z rodziną do stołu. Świetnie w tej sytuacji sprawdzają się plastikowe pojemniczki. Już zdążyłam zaopatrzyć się w kilka i niejednokrotnie zabierałam je ze sobą do pracy. Na dłuższą metę niestety moje dania z dnia na dzień stawały się monotonne a zapał opadł. Przekonałam się też iż zjedzenie czegoś zdrowego w moim mieście wręcz graniczy z cudem. Mam więc nadzieję że książka K. Gacy na nowo zainspiruje mnie do działania a tym samym odzyskam chęci do gotowania dla siebie pysznych i zdrowych obiadów. 

PIEROGI Z SEREM I TRUSKAWKAMI

Zdjęcie i przepis pochodzi z książki K. Gacy - Kuchnia Fit.
Składniki:

mąka orkiszowa jasna, 300 g
gorąca woda, 180 ml
oliwa z oliwek, 1 łyżka
jajko, 1 sztuka
ser biały chudy, 150 g
truskawki, 60 g

Wykonanie: 

Ser i drobno pokrojone truskawki miksujemy do uzyskania kremowej konsystencji. Mąkę, wodę i jajko zagniatamy na ciasto i wyrabiamy przez około 15 minut. Gotowe ciasto dzielimy na mniejsze części i rozwałkowujemy. Szklanką wycinamy krążki w cieście, a na krążkach układamy farsz. Zwijamy ciasto, formując pierogi. Do garnka z wodą dodajemy łyżkę oliwy z oliwek i doprowadzamy do wrzenia. Na wrzątek kładziemy pierogi i gotujemy przez około 15 minut.

DORSZ ZAPIEKANY W CZERWONYCH WARZYWACH

Zdjęcie i przepis pochodzi z książki K. Gacy - Kuchnia Fit.
Składniki:

filet z dorsza, 150 g
pomidor, 1 sztuka
papryka czerwona, 1 sztuka
cebula czerwona, 1 sztuka
czosnek, 1 ząbek
bazylia posiekana, 2 łyżeczki
oliwa z oliwek, 2 łyżki
cytryna, 1 sztuka.

Wykonanie:

Pomidor i paprykę kroimy w drobną kostkę, cebulę i czosnek szatkujemy. Dodajemy oliwę, bazylię i dokładnie mieszamy. Blaszkę wykładamy folią aluminiową, kładziemy na niej filet, przykrywamy go mieszanką warzywną, skrapiamy sokiem z cytryny i posypujemy szczyptą pieprzu. Zawijamy w folię i pieczemy w temp. 200 stopni Celsjusza. 


-----KOLACJA-----

Do momentu, kiedy po raz pierwszy udałam się do dietetyka, żyłam w przekonaniu że kolacja niekorzystnie wpływa na moje zdrowie i samopoczucie. Teraz wiem, że to jeden z najczęściej popełnianych błędów dietetycznych, który nie tylko negatywnie wpływa na samopoczucie ale również ma niewiele wspólnego ze szczupłą sylwetką. Jaka zatem powinna być kolacja? Przede wszystkim sycąca, lekkostrawna i zjedzona 2-3 godziny przed snem. 

POMIDORY FASZEROWANE RZODKIEWKĄ, TWAROGIEM I JOGURTEM

Zdjęcie i przepis pochodzi z książki K. Gacy - Kuchnia Fit.
Składniki:

pomidory średniej wielkości, 2 sztuki
ser biały chudy, 120 g
jogurt, 40 g
rzodkiewka, 50 g

Wykonanie:

W pomidorach ścinamy kapelusze i delikatnie drążymy miąższ. Jogurt, ser i rzodkiewkę startą na dużych oczkach łączymy i mieszamy do momentu uzyskania gładkiej konsystencji. Tak przygotowaną pastą faszerujemy pomidory i przykrywamy kapeluszami. 

RYBA PO GRECKU

Zdjęcie i przepis pochodzi z książki K. Gacy - Kuchnia Fit.
Składniki:

filet z łososia, 100 g
ser biały chudy, 50 g
jogurt naturalny, 100 g
por, 0,5 sztuki
seler, 0,5 sztuki
marchew, 1 sztuka
korzeń pietruszki, 0,5 sztuki
starty imbir, słodka papryka do smaku
cytryna, 1 sztuka

Wykonanie: 

Łososia skrapiamy cytryną i wykładamy w naczyniu żaroodpornym. Marchew, seler, por i korzeń pietruszki kroimy w cienkie paski i gotujemy na parze, aż zmiękną. Następnie mieszamy je z imbirem i przykrywamy nimi łososia. Wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do temp. 180 stopni na 20 minut. W miseczce mieszamy twaróg z jogurtem i słodką papryką. Polewamy warzywa i zapiekamy przez kolejne 15 minut. 

Na sam koniec pozostaje coś, co z pewnością Was zaintryguje:

-----DESERY-----

Dla mnie nie było to żadne zaskoczenie. Na diecie zdarzało mi się zjadać jakiś deser np. w postaci dietetycznego batonika. Wiem zatem, że dieta nie może być karą i wiecznym umartwianiem się, bo nie zdołamy na niej wytrwać zbyt długo. W książce autorstwa K. Gacy jest więc osobny rozdział, w którym znajdziecie przepisy na desery w wersji fit.

Dzięki nim nikomu nie grożą gwałtowne skoki poziomu cukru, jak również napady wilczego głodu.

SERNIK POMARAŃCZOWO _ WANILIOWY

Zdjęcie i przepis pochodzi z książki K. Gacy - Kuchnia Fit.

Składniki:

ser biały chudy, 650 g
jajka, 4 sztuki
cukier brzozowy, 100 g
laska wanilii, 1 sztuka
skórka z pomarańczy, 1 łyżeczka
rodzynki, 50 g

Wykonanie:

Ser mielimy co najmniej 3 razy. Oddzielamy żółtka od białek. W misce ucieramy cukier z żółtkami. Laskę wanilii kroimy na pół, zbieramy łyżeczką nasiona i dodajemy do utartych żółtek. Dokładamy rodzynki, skórkę pomarańczy, ser i dokładnie mieszamy. Z białek ubijamy sztywną pianę i delikatnie łączymy z masą serową. Tortownicę o średnicy 25 cm wykładamy papierem do pieczenia i przekładamy do niej masę serową. Całość pieczemy przez około godzinę  w piekarniku rozgrzanym do temp. 180 stopni Celsjusza.

To tylko niektóre z przepisów, jakie możecie znaleźć w książce autorstwa K. Gacy. Jeśli jesteście ciekawe co jeszcze na Was czeka na łamach tej książki, gorąco polecam.

A może już znacie tę książkę? Przypadła Wam do gustu? Jak postrzegacie kwestie zdrowego odżywiania? 

5 komentarzy:

  1. jakie piękne zdjęcia, może kupię tą książkę, poszukam w księgarni.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam tą książkę, ale jakoś w ogole z niej nie korzystam....

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja wolę sobie sama coś przygotować zdrowego ze składnikami które lubię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda ale mnie już czasem brak pomysłów :)

      Usuń
  4. Propozycje ciekawe, czy jest tam sporo propozycji na sniadania na zimno? Jem śniadanie w pracy więc w gre wchodzi na zimno lub mikrofala :/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie pozostawione na moim blogu komentarze :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...