Opóźniony lot? Poznaj swoje prawa

W poprzednim poście pisałam Wam o sposobach na poprawę jesiennego nastroju. A skoro nie ma jednego, uniwersalnego to pokusiłam się o wybranie kilku, które cieszą się największą popularnością. Jedne z nich są możliwe do zrealizowania już od zaraz i nie wymagają dużych nakładów finansowych, podczas gdy inne są droższe i wiążą się z większym zaangażowaniem. Jeśli na Was nie działa metoda małych kroków i taki zwyczajny spacer nie jest w stanie poprawić Wam nastroju to pozostaje już tylko sięgnięcie po bardziej radykalne środki, w postaci wakacji last minute. A to oznacza tylko jedno. Musicie być przygotowani, na każdą ewentualność, jaka może spotkać Was na lotnisku i podczas podróży samolotem. Pomijam tu problem zagubionego bagażu, łudząc się że może Was to ominie. Musicie jednak wiedzieć, że dość często lot zostaje opóźniony lub w najgorszej sytuacji nawet odwołany. Wielu z nas wówczas nie wie co robić i czego oczekiwać. Tymczasem zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady WE 261/2004 z 11 lutego 2004 r. pasażerom  podróżującym z lub do jakiegokolwiek państwa Unii Europejskiej  (a także Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu) przysługują specjalne uprawnienia, w przypadku gdy nie zostali wpuszczeni na pokład, lot jest opóźniony lub odwołany.


Odmowa wpuszczenia na pokład

Specjalne uprawnienia nie przysługują jednak osobom, które nie zostały wpuszczane na pokład za nieprzestrzeganie regulaminu. Skorzystać z nich mogą wyłącznie pasażerowie, którzy w wyniku overbookingu nie mogły zrealizować swojej rezerwacji. Jeśli więc dojdzie do takiej sytuacji pasażer nie jest pozostawiany sam sobie. Przewoźnik jest zobowiązany zaoferować mu zwrot pieniędzy, zmianę lotu oraz wypłacić odszkodowanie, a w  przypadku gdy w danym dniu loty nie są już realizowane ma obowiązek zapewnić mu nocleg i ewentualny transport do hotelu. 

Opóźniony lot

W przypadku opóźnionego lotu linie lotnicze mają obowiązek zapewnić pasażerom opiekę. Polega ona między innymi na umożliwieniu dostępu do telefonu, zabezpieczeniu miejsca do odpoczynku, wyżywienia oraz zakwaterowania i transportu do niego. Obowiązek ten spoczywa na przewoźniku już przy opóźnieniu wynoszącym minimum 2 godziny w przypadku lotów do 1500 km. Podobnie jest w przypadku 3 godzinnego opóźnienia lotów wewnątrz Unii Europejskiej dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych o długości od 1500 do 3500 km a także 4 godzinnego opóźnienia poza UE o ile są one dłuższe niż 3500 km. Jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin pasażer ma prawo do rezygnacji z dalszej podróży i domagania się zwrotu pieniędzy. Przysługuje mu także prawo  przelotu do miejsca rozpoczęcia podróży, o ile jest nie jest nim lotnisko na którym doszło do opóźnienia.


Odwołany lot

W przypadku odwołania lotu, pasażerowie mogą z niego zrezygnować i zażądać zwrotu pieniędzy w ciągu 7 dni lub w zamian skorzystać z lotu na tej samej trasie w innym terminie. Takim osobom należy się również odszkodowanie w takiej wysokości jak w przypadku nie wpuszczenia na pokład, dostosowane w zależności od długości lotu. 

Nie w każdym przypadku jednak przewoźnik zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania. Wśród nich znajduje się ten, kiedy pasażerowie poinformowani zostali o odwołaniu lotu najpóźniej 14 dni przed planowanym odlotem. Podobnie jest, gdy dowiedzieli się na 7-14 dni przed lotem i zaproponowano im zmianę planu podróży umożliwiającą wylot nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym i nie później niż 4 godziny po planowanym. Prawo do rekompensaty nie przysługuje także wówczas, gdy zostaną oni poinformowani na krócej niż 7 dni przed wylotem a w zamian zostanie im zaproponowany wylot nie wcześniej niż godzinę przed planowanym odlotem i przylot nie później niż 2 godziny po planowanym. 

Rekompensata za poniesione szkody przez pasażerów linii lotniczych

Tego typu sytuacje więc są na porządku dziennym, jeśli podróżuje się samolotem. Niejednokrotnie potrafią one pokrzyżować skrupulatnie ułożony plan podróży. W związku z tym pasażer ma prawo do rekompensaty, o ile sytuacje te nie są powodowane względami nadzwyczajnymi i niezależnymi od przewoźnika.  

Nadal jednak niewiele osób korzysta z tej możliwości. Wiąże się to często z brakiem elementarnej wiedzy o tym, jakie prawa nam przysługują lub niemożnością poradzenia sobie z formalnościami, koniecznymi do uzyskania należnych nam świadczeń. Mało kto jednak wie, że nie trzeba w tej sytuacji zdawać się na siebie, zwłaszcza że procedura reklamacyjna może być nie tylko długotrwała ale i niezwykle skomplikowana. Nieoceniona zatem jest tu pomoc specjalistów.



A tych znajdziecie w AirLex, firmie zlokalizowanej w Lublinie przy ulicy Turystycznej 32, która specjalizuje się w profesjonalnej likwidacji szkód poniesionych przez pasażerów linii lotniczych na całym świecie. Pomaga ona w uzyskiwaniu odszkodowania za opóźniony lot, lot odwołany, zagubiony bagaż oraz odmowę wejścia na pokład. 

AirLex dąży do tego, by zwiększać świadomość społeczeństwa, które nie zawsze wie, że rekompensaty za opóźniony lot można domagać się nawet w przeciągu kilku lat od zaistniałej sytuacji. Zanim jednak zaczniemy swoją batalię o odszkodowanie dobrze jest sprawdzić jak wygląda to w poszczególnych krajach, ponieważ podyktowane jest to przepisami ustawodawczymi dla danego kraju i tak np. w Polsce na dochodzenie swoich praw mamy zaledwie rok.

W społeczeństwie nadal pokutuje przekonanie, że skoro podejmujemy współpracę z firmą odszkodowawczą to zmuszeni jesteśmy już na wstępie uiścić wszelkie należności. To z kolei wiąże się z wysokimi kosztami, na które przecież przed uzyskaniem odszkodowania nie zawsze możemy sobie pozwolić. W przypadku tej firmy jest inaczej. Personel firmy AirLex poszczycić się może wykwalifikowanym personelem, który posiada wieloletnią praktykę i doświadczenie. To jest gwarancją skuteczności i wielu pozytywnie zakończonych spraw w postępowaniach odszkodowawczych.  AirLex jest zatem firmą na tyle skuteczną i pewną pozytywnego rozwiązania sprawy, że przed zakończeniem postępowania odszkodowawczego nie ponosicie żadnych kosztów, a po jego zakończeniu wynoszą one 25%  jego wartości brutto.

Jeśli więc już znajdziecie się w takiej sytuacji, nie powinniście zwlekać lecz natychmiast zwrócić się o pomoc. Nie dajcie sobie  wmówić, że dochodzenie swoich praw poprzez firmy odszkodowawcze takie jak AirLex podyktowane jest Waszą złą wolą. Prawda jest inna. Tym sposobem dążycie do tego, by linie lotnicze świadczyły wysoki poziom usług i wywiązywały się ze swoich zobowiązań.  


Zatem nawet dziś nawiążcie współpracę z AirLex, zwłaszcza, że dzielą Was od niej zaledwie trzy kroki. Jedyne co musicie zrobić to wypełnić formularz dostępny na stronie firmy a następnie poczekać na weryfikację sprawy, przygotowanie umowy i pełnomocnictwa. Potem wystarczy już tylko podpisać stosowne dokumenty, wysłać je za pośrednictwem maila lub poczty i czekać na rezultaty. 

Nie zastanawiajcie się zatem ani chwili tylko jeszcze dziś skontaktujcie się z firmą AirLex. Możecie zrobić to dzwoniąc pod numer telefonu +48 515 615 149 lub pisząc na help@airlex.eu. Specjaliści  czekają od poniedziałku do piątku w godz. 8 - 17, by przedstawić Wam wszystkie możliwości. 

* Artykuł sponsorowany

Komentarze

  1. ciekawy wpis. ja jeszcze nigdy nie leciałam samolotem.

    OdpowiedzUsuń
  2. w sumie nie miałam pojęcia, że mam az tyle różnych możliwości, ale na tyle ile ja podróżuje samolotem to nie dziwne ;D ale i tak na przyszłośc dobrze wiedzieć, a że ja zawsze cohodzę swoich praw to tym badziej przydatne info ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na szczęście ostatnimi laty bardziej dba się o prawa pasażera i mnie udało się wygrać odszkodowanie :) oby to nie była jednorazowa sytuacja i oby wszystkim się to udało

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za wszystkie pozostawione na moim blogu komentarze :)

Internetowa wyszukiwarka ofert pracy

POSTAW KAWĘ

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Copyright © Magda bloguje